9. juli - 18. juli 2023
10 dager
Velkommen ombord på vår ekspedisjon der vi seiler helt opp til iskanten eller Sjuøyane lengst nord på Svalbard. Stemningen, roen og lydene langs iskanten er noe av det råeste vi vet, og derfor har vi iskanten i nord som mål og fokus for denne ekspedisjonen. Imidlertid er iskanten stadig i bevegelse, og de siste årene har den vært for langt unna midt på sommeren. Da seiler vi i stedet til Nordaustlandet og Sjuøyane, som er Norges aller nordligste øygruppe. Underveis på denne turen tilbringer vi flere dager langs nordvestkysten av Spitsbergen som med sine majestetiske fjorder og fjell, store isbreer, dyreliv, og steder med mye historie og kultur å by på, er en deilig kontrast til de mer ekstreme områdene aller lengst nord.
For denne turen er målet å komme helt opp til iskanten og Sjuøyane som er de nordligste øyene på Svalbard. Hvor mange av av de syv Sjuøyane vi kommer til er helt avhengig av isen og hvor langt sør den brer seg. Som oftest ligger iskanten langt nok nord til at vi kommer frem til de fleste øyene her oppe, men noen år er det ikke mulig. Kanskje vi atpåtil kommer oss i land på Norges aller nordligste punkt, Rossøya! Det er like spennende hvert år.
Iskanten er i seg selv noe av det mest mangfoldige og yrende miljøet helt her oppi i høy-arktis. Her finner vi et yrende dyreliv både over og under vann. Visste du at isen tilogmed huser sine egne tilpassa algearter som vokser på undersiden av sjøisen? Polartorsken, som har frostveske i årene, er også en viktig brikke i økosystemet langs iskanten, som igjen blir jaktet på av sel og hval. På denne turen får vi oppleve et yrende fugleliv, kanskje vi møter den meget sjeldne ismåka? Og så speider vi selvsagt døgnet rundt etter dronninga av arktis; isbjørnen! Som også er uløselig knyttet til sjøisen og iskanten.
Langs nord- og nordvestkysten er vi langt utenfor områdene som vanligvis er tilgjengelig fra Longyearbyen, og du vil dermed få oppleve mye nytt, enten du har vært på Svalbard flere ganger før, eller dersom dette er din første tur til landet nordafor nordavinden. Underveis oppover nordvestkysten seiler vi innom mange fjorder og isbreer; Kongsfjorden, Krossfjorden, Lilliehöökfjorden, Magdalenafjorden, og Bockfjorden er de mest kjente. Av de utallige isbreene er Kongsbreen, Lillehöökbreen og Monacobreen de største.
På Svalbard er det midnattsol frem til langt uti august, så det vil være lyst døgnet rundt. Du vil få et flott møte med det vakre og ubebodde arktiske landskapet. På nord-vestkysten kan vi også håpe å få torsk på kroken, som kommer godt med i matlagingen underveis. Med seilbåten som vår mobile base kommer vi tett på naturen og dyrelivet, og vi er fleksible i forhold til værforhold og hvor vi ankrer opp og går i land.
Det er ikke hvilken som helst seilbåt vi bruker på denne turen, men vår 70 fots store ekspedisjonsbåt Valiente. Hun er en svært stødig og komfortabel båt bygget i stål for seiling i arktiske farvann. Båten er rikelig utstyrt og har store utearealer, og et styrhus og en salong med 360 graders utsyn. For bilder og mer info om Valiente se link her.
Fra SeilNorge stiller vi med skipper og bestemann (co-skipper), og en dedikert Svalbard-guide med utpreget erfaring fra Svalbard. Vi i mannskapet vil fungere som guider og isbjørnvakter når vi er på land. Underveis for seil eller motor vil vi inkludere alle ombord i seilingen. Med unntak av opphold på land og langs iskanten så seiler vi rundt døgnet, og vi vil fordele alle ombord inn i vaktlag og gå 4 timer på og 8 timer av. Når vi ligger for anker roterer vi alltid med en våken ankervakt, mens resten kan sove.
Ekspedisjon med oss på Svalbard er først og fremst en stor oppdagelsesreise, men også en ypperlig anledning til å lære om seiling og navigering, og ikke minst det å bruke båt som utgangspunkt for oppdagelser og opplevelser på land.
Er du klar for et sommerlig polareventyr med deltagere fra hele verden i Valiente?
En flott filmsnutt fra nord-vest Svalbard som vi lagde i 2017 finner du på link her.
Arktis er et sårbart område under press fra mennesker og klima. I SeilNorge er vi opptatt av å ta vare på miljøet i størst mulig grad og vi mener at små båter med få mennesker og lite forurensing og avfall, er betydelig mindre skadelig for miljø, klima og lokalt dyreliv, enn større båter og cruiseskip. Vi prøver også å rydde søppel på stedene vi besøker, i stedet for å legge igjen spor etter oss.
Lavest mulig karbonavtrykk er viktig for oss. Vi seiler så lenge vi har vind, og vi jobber målrettet med mat, innkjøp, og avfallshåndtering. Selv om vi må bruke motor for fremdrift når det er helt vindstille så er våre turer blandt de mest bærekraftige måtene å oppleve Svalbard på.
På Svalbard følger vi AECOs retningslinjer for møte med dyreliv, strandrydding, kulturminneplasser og for besøkende og operatører i arktis. Mer om AECOs retningslinjer kan du lese her.
“
Kanskje den beste måten å oppleve Svalbard på?! Turen med seilbåt gjorde at vi fikk dra flere steder og hadde stor fleksibilitet. Flinke turledere og guider gjorde turen desto mer underholdende og lærerik. Å bo tett på mennesker man ikke opprinnelig kjenner gjør at man raskt blir kjent, og mot slutten av turen var gruppen blitt som en familie. Dette var en fantastisk opplevelse, og jeg gleder meg til fremtidige eventyr med SeilNorge!
Ingeborg
Dag 1: Velkommen ombord!
Vi møtes klokken 14.00 på kaia i Longyearbyen. Vi starter med å bli litt kjent med hverandre, før vi går gjennom planen for uka. Vi gjør oss så kjent med båten og utstyr og får ferdig arbeidet med å stue og fylle opp båten med proviant og utstyr. Livet ombord på tur krever samarbeid, og før avreise går vi gjennom rutiner og prosedyrer ombord, for seilas og for nødsituasjoner. I Longyearbyen er det midnattssol på denne tiden av året, og vi utnytter den lyse ettermiddagen og kvelden til å seile i retning verdens nordligste bosetting, Ny-Ålesund.
Dag 2: Verdens nordligste bosetting
Er vi heldige så får vi et møte med en hvalrosskoloni allerede denne første morgenen i Forlandsundet. Litt lenger nord kommer vi til innløpet av Kongsfjorden hvor forskerbyen Ny-Ålesund ligger. Her fortøyer vi for en tur på land. Ny-Ålesund er også kjent som utgangspunktet for Roald Amundsens ferd mot nordpolen med luftskipet “Norge”. Selve Kongsfjorden blir regnet som en av de vakreste på hele Svalbard, så allerede nå er det tid for å sjekke at innstillingen på kameraet er riktig og begynne å knipse de gode minnene. Innerst i Kongsfjorden ligger tre pyramideformede fjell, Dana, Nora og Svea, oppkalt etter de skandinaviske landene. Fjellene sammen med de majestetiske isbreene i området gjør denne fjorden til et virkelig flott skue!
Dag 3: Kulturminner på nordvesthjørnet
Vi fortsetter nordover, til nordvesthjørnet av øya Spitsbergen. Her seiler vi inn i Smeerenburgfjorden, et område som har sitt navn fra nederlandske hvalfangere på 1600-tallet. Det finnes godt synlige kulturminner fra aktiviteten i "spekkbyen". Alle rester fra før 1946 er fullstendig fredet på Svalbard. Vi fortsetter videre mot Virgohamna, som også har synlige rester fra den tidlige hvalfangsten, men som også bærer på mye polarhistorie da stedet ble brukt som utgangspunkt for å nå nordpolen. Både svenske Salomon August Andrée sin ballongferd, og amerikaneren Walter Wellmans forsøk med luftskip startet her fra Virgohamna.
Dag 4-5: Mot Rossøya, Norges nordligste punkt og iskanten!
Fra nordvesthjørnet setter vi kursen rett mot Rossøya, den nordligste øya på Svalbard, og så begynner vi å holde utkikk etter isen. Treffer vi iskanten følger vi denne østover og ser om havet åpner seg etterhvert som vi kommer nærmere land. Isen bestemmer. Vi siger rolig langs iskanten mens vi speider etter bjørn, sel og andre dyr. Hvalene trives også godt langs iskanten har vi erfart. Når vi omsider finner vårt nordligste punkt prøver vi finne frem noe ekte kald champagne og et passende isflak fra polisen egnet for høytidelig feiring og seremoni! Hvem blir den første til å bade?
Dag 6-7: Rundt Sjuøyane og sørover
Vi bruker litt tid helt her oppe lengst nord rundt Sjuøyane, mens vi jobber oss stille og rolig sørover. Om det er lite is og vi har god tid, får vi besøkt mange av øyene helt her nord, kanskje vi får tatt oss en fjelltur for litt utsikt sørover mot breene på Nord-Austlandet og resten av øygruppa. Vi må tilslutt uansett sett kursen sørover igjen ila. disse dagene, og vi seiler forbi Verlegenhuken, det nordligste punktet på øya Spitsbergen og videre innom fjordene på Spitsbergens nordkyst. Har vi god tid seiler vi kanskje innom fangststasjonen Mushamna, med sin gode beskytta lagune.
Dag 8-9: I retning sivilisasjonen
De siste dagene med kurs tilbake mot Isfjorden tilpasser vi landinger og besøk til distansen og tiden som vi har igjen. Vi har helt sikkert ikke rukket å se en brøkdel av alle de spennende plassene langs Nordvestkysten på vei nordover, så vi får en ny mulighet nå. Ved innløpet til Isfjorden, det store bassenget der også Longyearbyen ligger, så passer vi Isfjord Radio. En gammel radiostasjon som en gang var Svalbardsamfunnets eneste kommunikasjon med omverdnen, og i dag er et attraktivt overnattingssted. Når vi kommer inn i Isfjorden, får vi forhåpentligvis tid til et stopp i den russiske gruvebyen Barentsburg; et spesielt sted med en helt egen rytme og stemning. Treffer vi godt så går vi på land i Barentsburg og tilbringer kvelden her med middag på land.
Dag 10: Tilbake til Longyearbyen og vel hjem!
Siste morgenen seiler vi siste stykket inn til Longyearbyen, rydder og vasker oss ut av båten, pakker med oss sakene våre og mønstrer av klokken 14.00. Vi oppfordrer likevel alle til å bli værende i hvert fall til neste dag med overnatting på land, så vi kan møtes til en avslutningsmiddag på land i Longyearbyen denne siste kvelden. Takk for et formidabelt eventyr!
I Longyearbyen
Vi anbefaler alle som er med oss på tur fra/til Longyearbyen om å ta en ekstra dag eller to her før du reiser hjem/før turen starter. Dette er en spennende plass og et trivelig lite lokalsamfunn mitt i den rå arktiske naturen, med gode muligheter for morsomme aktiviteter eller kulinariske opplevelser. Alltid lurt å legge inn litt ro i forkant og etterkant av en slik tur, for å la inntrykkene synke og se litt hva som skjer.
Programmet
Programmet bør sees på som et utgangspunkt som vi tilpasser etter vær og forhold. Det er jo noe av det flotteste med å være på seiltur, at det er været som bestemmer! Vi forbeholder oss også retten til å stadig forbedre turprogrammet til det bedre. Og med oss underveis har vi alltid lettbåt til strandhugg og små ekspedisjoner, vi har fiskeutstyr til torsken, og turutstyr til bål og fotturer - vi er klare for eventyr! Er du?
Inkludert
Ikke inkludert
Depositum og betaling
Du betaler kun depositum (kr 6000,-) ved påmelding, resten av betalingen forfaller 60 dager før turstart.
Reise generelt
Hvis du har tid, så oppfordrer vi alltid til å reise så miljøvennlig som mulig. Noen ganger må vi fly, men ikke alltid. Å reise langsomt gir også en annen start på ferien enn å reise raskt. Å sykle, ta toget eller kjøre flere sammen er gode alternativer! Legg gjerne inn litt ekstra tid før og etter, siden det oppe i nord og i Arktis er et vær som av og til kan endre planene dine… Eventuell overnatting før og etter turen må ordnes på egenhånd. Er du i tvil om hvor du skal bo gir vi deg gjerne noen anbefalinger.
Reise Longyearbyen
Noen svært få ror til Svalbard, noen flere seiler, men de fleste flyr. Norwegian og SAS flyr til Longyearbyen.
Sikkerhet og risiko - generelt
Vi tar sikkerhet på største alvor og på våre turer trener vi på håndtering av ulike situasjoner som kan oppstå på havet. Om bord i båt og på tur må alle vite hva de skal gjøre i potensielt farlige situasjoner, så å bygge din kompetanse på hvordan å håndtere kritiske situasjoner er viktig for at du skal være deltaker om bord og ikke bare passasjer. Det er også derfor våre turer er for seilkurs å regne, du læres opp til å utgjøre mannskapet ombord. Ta gjerne kontakt med oss for en prat om sikkerhet og risiko på våre turer.
Sikkerhet og risiko - ekspedisjon
På våre ekspedisjonsturer krysser vi havstrekk over flere dager, og/eller seiler vi inn i områder langt fra folk og med ekstra risikomomenter, som sjøis og dårligere sjøkart. Dette er ekstra risikofaktorer, som vi håndterer ved å ha ekstra fokus på de situasjonene vi kan komme opp i blant alle våre mannskaper som seiler denne typen turer. Vi seiler i disse områdene kun i de mest optimale sesongene; og benytter oss av større og svært solide båter, som både er utstyrt og dimensjonert for å takle denne typen ekspedisjonsturer og farvann svært godt. Vi er helt klare på at seiling er den tryggeste og mest tilgjengelige måten å besøke disse svært utilgjengelige plassene. Imidlertid innebærer all seiling generelt, og særlig seiling i arktiske strøk og over åpent hav, en viss risiko som du må være klar over og villig til å ta. Ta gjerne kontakt med oss for en prat og veiledning om risiko.
Nivå på turen
Dette er en tur for de aller fleste som ønsker å oppleve arktis, de spektakulære landskapene og det unike dyrelivet Svalbard har å by på! Seilmessig er denne turen ikke særlig vanskelig, men du må være forberedt på både vindstille og seiling i hardere vær. Er du nybegynner ønsker vi å gjøre deg til sjømann/kvinne så fort som mulig, og er du erfaren får du raskt ansvar og større utfordringer. Vi er tilsammen stort sett godt med mannskap ombord hver båt på disse turene, og deler inn i vaktlag slik at vi lærer av og får utfordret og hjulpet hverandre.
Utstyr/pakking
Det finnes, som med alle aktiviteter, masse spesialutstyr og klær for seiling. Har du ikke noe av dette kommer du veldig langt med vanlig tur-/fjellutstyr. Vi ønsker ikke å oppfordre til at du kjøper masse nytt utstyr for å være med på tur med oss, bruk det du har, lån det du trenger av en venn, finn ting brukt og kjøp kvalitet som varer om du må investere i nytt utstyr! Det du trenger er flere varme lag, helst i ull; og noe vann- og vindtett ytterst. Et par høyere gummistøvler for ilandstigning fra jolla er veldig greit å ha, i tillegg til innesko å ha under dekk. I arktis er det kaldt selv på sommeren, så ta med både badetøy og godt med varme klær. I god tid før avreise sender vi deg en detaljert anbefalt pakkeliste for turen.
Mat og matlaging
På våre turer blir du del av mannskapet ombord og får ta del i alle oppgaver for driften av båten. Dette inkluderer matlagingen, og såfremt du ikke er på en tur med kokk går dette på rundgang blant deltakerne. Skippere og guider bistår så mye de kan underveis. I forkant av turen setter vi opp en meny og handler inn det som trengs. Vi bruker mye tid på å lage gode menyer med sunn og passe avansert mat. Si ifra hvis du har allergier eller preferanser i registrerings-skjemaet, så tar vi hensyn til det så godt vi klarer.
Våre forventninger til deg
Vi ønsker at du tar del i rutinene på seilbåten, om det er å seile, legge til kai, navigere, holde utkikk etter hval og isfjell, vaske opp, lage mat, ta en ryddeøkt eller bidra på andre måter. Vi deler alle opp i vaktlag på starten av turen og har et vaktskjema hvor vi bytter på vaktene gjennom døgnet. Du vil gå 4 timer på og 8 timer av, og ha nattevakt to netter også en natt fri. Våre turer krever litt av deltakerne - hver og en må være åpen for å bidra og gi av, og by litt på seg selv. Vi har mange forskjellige mennesker med oss på tur, og de fleste går veldig godt overens. Vår erfaring er at det å gjøre ting sammen med andre, og ikke minst med nye mennesker og forskjellige personligheter enn man kanskje er vant med, er det som skaper de beste, mest interessante og minneverdige historiene:)
Livet ombord og overnatting
Livet ombord i seilbåt er sosialt og trivelig, men kan for noen oppleves som ganske intimt, noe det er viktig å være forberedt på. På våre turer deltar alle i driften av seilbåten og alle regnes som mannskap. Vi vil gjerne bli godt kjent med deg og håper at du blir godt kjent med alle andre på seilbåten så fort som mulig. Det krever en viss tålmodighet, raushet og et åpent sinn for å trives i et slikt fellesskap, men gevinsten av nye bekjentskaper og helt rå naturopplevelser veier opp for det meste, så fort man blir komfortabel med livet på sjøen.
Overnatting på båten er en del av moroa. Innkvartering er i dobbeltlugarer, hvor noen har dobbeltseng og noen har køyeseng-løsning. Båt- og lugarfordeling kan være litt av en kabal, men vi mener selv vi er blitt ganske gode på det. Si ifra til oss hvis du har ønsker eller reservasjoner.
På båten har vi mye varme og mye god mat, men ikke bøttevis med vann. Vi lærer å ikke sløse med ferskvannet, og det vil dermed heller ikke være mulig å dusje hver dag. Men morgenbad er gratis og alltid tilgjengelig, hele året.
Hva slags folk er med på tur - og hvor mange er vi ombord?
Mange reiser alene, noen reiser som par, noen reiser som en vennegjeng. Fellesnevneren for alle er at dette er åpne, morsomme og engasjerte mennesker du blir venner med nesten uansett. Det å dele storslåtte opplevelser i naturen skaper sterke bånd! Mange lurer på alderssammensetningen på våre turer, men det er ikke så viktig for oss. Det spiller ingen rolle om du er ung eller gammel så lenge du vil være med på tur og har tenkt å gjøre ditt for at du selv og resten av mannskapet skal få en god turopplevelse. De er nok flest personer mellom 25-55 med oss på tur. Antall deltagere varierer fra tur til tur, men vi er stort sett 6-11 personer med på disse turene.
Miljø og bærekraft
Både seiling og toppturer er miljøvennlige aktiviteter og vi seiler så mye som vi kan og bruker motor så lite som vi kan. Vi oppfordrer mannskap og deltagere til å reise så miljøvennlig som mulig, og vi benytter lokale råvarer og ressurser så langt det lar seg gjøre. Vi har også egne turer der vi plukker søppel og rydder strender.
Litt filosofisk pleier vi å si at seiling er en øvelse i bærekraft; vi beveger oss med vinden og vi har begrensninger på ting som vann, diesel, strøm og mat. For å gjennomføre en bærekraftig reise kreves kunnskap, tålmodighet, smidighet og hardt arbeid. Det samme kan sies om mye annet som man prøver å gjøre på en bærekraftig måte.