18. juni - 30. juni 2024
13 dager
Midt i mellom Norge og Grønland finner du en bitteliten prikk på kartet. En av de mest utilgjengelige øyene i hele Nord-Atlanteren, nemlig Jan-Mayen. Dette er ekspedisjonen for de aller mest eventyrlystne, som går nettopp til denne vestligste utposten vi har i Norge. Vi skal heller ikke bare på en usedvanlig seiltur til Jan Mayen, men vi skal også forsøke å klatre til toppen av fjellet Beerenberg; Norges eneste aktive- og verdens nordligste vulkan! Og i år seiler vi denne ekspedisjonen med en liten vri, fra Jan-Mayen seiler vi nemlig videre mot saga-øya Island, hvor turen avsluttes!
Dette er en tre-delt ekspedisjon, hvor vi først skal krysse Barentshavet og Grønlandshavet fra Svalbard til Jan-Mayen. Deretter bruker vi en liten uke iland for å se om vi når toppen av Beerenberg, før turen går videre sørover over havet til Isafjordur nord-vest på Island!
Under seilasen fra Longyearbyen over til Jan Mayen får vi virkelig kjenne på storhavet. Denne øya ligger langt til havs, og vi skal tilbakelegge rundt 600nm som tar 4-5 dager. Vi vet aldri hva slags vær vi får, men vi seiler på et gunstig tidspunkt for denne delen av Arktis, så vi satser på god bør og mest mulig tid på Jan Mayen. Dette blir opplevelsesrike dager på havet hvor vi kommer til å bli godt kjent med hverandre. Alle ombord er med som mannskap og vi seiler døgnet rundt. Holder du øyne åpne og stø kurs mot Jan Mayen i det fjerne så er det store sjanser for å se hval og springere i havet. I disse farvannene på denne tiden av året har vi full midnattsol og det vil være lyst hele døgnet, noe som alltid er et godt utgangspunkt for en opplevelsesreise.
Fremme på Jan Mayen etablerer vi leirplass på stranda, som utgangspunkt for utforsking og oppdagelsene på land, og for bestigningen av Beerenberg. Det er toppturen som er første prioritet og som vi går igang med så snart vi har et passende værvindu! Det sies at det kan være over 300 dager med tåke ila. et år på Jan-Mayen, siden øya ligger midt i havet. Dermed har vi nesten en hel uke på land, for å forhåpentligvis få riktige forhold for turen og forsøket vårt opp på toppen.
Det er strenge vernerestriksjoner i Jan-Mayen Naturreservat, noe som blant annet tilsier at vi kun får lov til å gå iland, samt telte i områdene utenom naturreservatet. Turen opp til toppen må vi dermed starte på fra stranda der vi har basecamp. Turen byr først på en solid innmarsj til foten av fjellet og deretter Norges lengste motbakke på over 2200 høydemeter. Etterhvert som vi klatrer treffer vi etterhvert breen, som først er en slak snøbakke, men mot toppen blir brattere. For de siste hundre høydemeterne mot toppen knytter vi oss inn i taulag for å forsere brefallene her. Ved klart vær er utsikten fra den 2277 meter høye toppen helt utrolig!
Returen til basecamp består av like mange km som turen inn, og vi vil minimum bruke to døgn tilsammen på hele bestigningen, om vi kommer oss helt opp. Turen til toppen er ikke veldig teknisk krevende, men deler av oppstigningen går over isbre der vi bruker tau, stegjern og isøks, og går i taulag. Den største utfordringen er likevel lengden på turen. Vi regner med å bruke minst 30 timer på turen opp og ned, og kanskje nærmere to døgn. På grunn av de spesielle fredningsbestemmelsene på øya har vi ikke mulighet til å slå opp telt underveis.
På denne turen tar vi som arrangør av oss logistikken og forbereder alt fellesutstyret som trengs for en slik tur; både leirutstyr (telt, kokeutstyr osv.) og breutstyr. Du må likevel stille med sovepose/liggeunderlag selv, samt standard turutstyr. Du får tilsendt detaljert pakkeliste ved påmelding. Når vi kommer fram til Jan-Mayen er første oppgave å få alt av mat, utstyr og folk i land. Vi jobber som et lag med på å etablere leir, ta del i matlaging og andre praktiske gjøremål underveis. Båten vil forhåpentligvis være tilgjengelig i nærheten av stranda, så det kan bli mulig å frakte personer og varer over ved behov. Været avgjør likevel om det er forsvarlig å komme seg frem og tilbake mellom båten og land, og vi planlegger for at dette ikke lar seg gjøre.
Dette er en ekspedisjon der flere faktorer må spille sammen for suksess; været er den største usikkerhetsfaktoren både for fjellturen og seilasen til Jan Mayen, men også gruppa og hver og ens fysiske form spiller inn. I tillegg skal det tekniske med båt og utstyr klaffe. Vi skal gjøre vårt for at alt klaffer, men kan, som alltid på en ekspedisjon som dette, ikke garantere at vi når toppen.
Jan Mayen er ingenmannsland. Blir noen skadet er det ikke bare å bli henta med helikopter, selv om den norske stasjonen der har noe ressurser. Med tanke på hvor vi befinner oss og naturens krefter i Arktis tar vi alle forhåndsregler og forbereder oss for en tøff tur opp og ned fra fjellet.
Fra SeilNorge stiller vi skipper og co-skipper + mannskap, hvorav minst to av oss vil ha solid fartstid og erfaring fra lignende ekspedisjoner. I tillegg har vi med oss en guide som er ansvarlig for turen på land.
Det er ikke hvilken som helst seilbåt vi bruker på disse turene, men vår 70 fots store ekspedisjonsbåt Valiente. Hun er en svært stødig og komfortabel båt bygget i stål for seiling i arktiske farvann. Båten er rikelig utstyrt og har store utearealer, og et styrhus og en salong med 360 graders utsyn. For bilder og mer info om Valiente se link her.
Denne ekspedisjonen er som våre andre lengre turer først og fremst en stor oppdagelsesreise, men også en ypperlig anledning til å lære mye om seiling og navigering, og ikke minst det å bruke båt som utgangspunkt for oppdagelser og opplevelser på land. Er du klar for sommerens ekspedisjon til Jan Mayen?
Arktis er et sårbart område under press fra mennesker og klima. I SeilNorge er vi opptatt av å ta vare på miljøet i størst mulig grad og vi mener at små båter med få mennesker og lite forurensing og avfall, er mye mindre skadelig for miljø, klima og lokalt dyreliv, enn større båter og cruiseskip. Vi prøver også å rydde søppel på stedene vi besøker, i stedet for å legge igjen noe. På Jan Mayen, Svalbard og Grønland følger vi AECOs retningslinjer for møte med dyreliv, strandrydding, kulturminneplasser og for besøkende og operatører i arktis. Mer om AECOs retningslinjer kan du lese her.
“
Jeg vil gjerne oppsummere med først og fremst å takke Seil Norge for et tvers gjennom GODT gjennomført opplegg… Seil Norge skal ha og få mine beste anbefalinger, dere burde ha en slik tur hvert år!
Petter - deltaker i 2019
Dag 1: Oppmøte og start i Longyearbyen
Vi møtes klokken 12.00 på kaia i Longyearbyen. Vi starter med å bli litt kjent med hverandre, før vi går gjennom planen for uka. Vi gjør oss så kjent med båten og utstyr og får ferdig arbeidet med å stue og fylle opp båten med proviant og utstyr. Livet ombord på tur krever samarbeid, og før avreise går vi gjennom rutiner og prosedyrer ombord. Vi legger fra kai og beveger oss utover Isfjorden denne første kvelden.
Dag 2-5: Fra Longyearbyen til Jan-Mayen
Dette blir litt av en havkryssing; fra Svalbard til Jan Mayen. Etter at vi kommer ut i åpent hav legger vi kursen rett mot Jan Mayen. Får vi gode forhold er vi fremme på under fire døgn, men dersom været står i mot oss kan det ta opp til et døgn ekstra. Selve overfarten er på rundt 570 nautiske mil, men hvor lang tid vi bruker avhenger av vindretning og sjøforhold.
Dag 6: Ankomst Jan-Mayen og ilandstigning
Det kan være over 300 dager med tåke på Jan-Mayen, pga. øyas utsatte og ensomme plassering midt i havet. Så det er ikke sikkert vi får øye på den ruvende vulkanøya før vi er helt tett innpå. Så snart vi ankommer Jan-Mayen, legger vi en plan for ilandstigning. Dette kan i seg selv være utfordrende med stort sett konstante dønninger fra storhavet. Pga. fredningsbestemmelsene kan vi kun ankre opp i enten Kvalrossbukta på vestsiden, eller Båtvika på østsiden. Kvalrossbukta er en noe bedre havn å ligge i, men i mye vestavind går vi til Båtvika. Vi velger den roligste sida av øya, og bruker timene det tar på å få alle varer, utstyr og folk i land. Første etappe er unnagjort!
Dag 7: “Leirplass Beerenberg”
Vi setter opp leir sammen på stranda og gjør oss kjent med øya, og planlegger de neste dagene i detalj. Været er avgjørende med tanke på all planlegging og vi er forberedt på alle forhold. Om vi har et værvindu ved ankomst legger vi avgårde mot toppen med en gang, men vi kan også ende opp med å vente i leir endel dager. Vi fordeler utstyr mellom oss, går gjennom ruta og teknikker for bre-kryssingen og gjør oss klar til tur.
Dag 8-9: Norges eneste aktive vulkan
På Jan Mayen er det begrensninger ift. hvor det er lov å etablere leirplass, det er kun lov i buktene vi kan ankre opp i. Fra disse havnene er det en innmarsj til foten av fjellet på 12-15 km, noe som blir første etappe på turen mot toppen. Her følger vi militæret sine kjørespor gjennom det helt spesielle vulkanske landskapet hvor følelsen av å være i en av verdens mest øde villmarker nesten blir for overveldende! Når innmarsj er vel gjennomført starter vi på Norges lengste motbakke. Oppover breen skal vi etterhvert finne fram stegjern, isøks og tau, og binde oss inn i taulag for de siste par hundre høydemeterne mot toppen. Målet er at alle i gruppen kommer oss til topps av Beerenberg. Vi har en del dager til rådighet og er optimistiske. Utmarsjen er like lang som innmarsjen, og det blir noen svært lange dager for å nå toppen.
Dag 10: Reservedag for Beerenberg
Vi planlegger med ekstra dager i land på Jan Mayen for å få et passende værvindu for å kunne gjennomføre en tur mot toppen. Er vi allerede vel nede igjen, får vi en ekstra dag med utforsking av det unike vulkanske landskapet på øya med utgangspunkt fra basecamp.
Dag 11-13: Vi seiler til Island
Vi er blitt en godt sammensveiset gjeng på dette tidspunkt og har erfaring med havseilas fra turen hit. Båten vil være et kjærkomment hjem etter dagene i telt og alle er godt kjent med rutinene og livet om bord. Vi skal uansett kose oss også på seilasen videre sørover mot Island og Isafjordur, enten det blir i hardt ruskevær eller på et blikkstille Grønlandshav. Vel havn i Isafjordur feirer vi med en skikkelig middag på land. Takk for turen!
I Longyearbyen
Vi anbefaler alle som er med oss på tur fra/til Longyearbyen om å ta en ekstra dag eller to her før du reiser hjem/før turen starter. Dette er en spennende plass og et trivelig lite lokalsamfunn mitt i den rå arktiske naturen, med gode muligheter for morsomme aktiviteter eller kulinariske opplevelser. Alltid lurt å legge inn litt ro i forkant og etterkant av en slik tur, for å la inntrykkene synke og se litt hva som skjer.
Programmet
Programmet må sees på som et utgangspunkt som vi tilpasser etter vær og forhold. Det er jo noe av det flotteste med å være på seiltur, at det er været som bestemmer! Vi forbeholder oss også retten til å stadig forbedre turprogrammet til det bedre. Og med oss underveis har vi alltid lettbåt til strandhugg og små ekspedisjoner, vi har fiskeutstyr til torsken, og turutstyr til bål og fotturer - vi er klare for eventyr! Er du?
Inkludert
Ikke inkludert
Depositum og betaling
Du betaler kun depositum (kr 6000,-) ved påmelding, resten av betalingen forfaller 60 dager før turstart.
Reise generelt
Hvis du har tid, så oppfordrer vi alltid til å reise så miljøvennlig som mulig. Noen ganger må vi fly, men ikke alltid. Å reise langsomt gir også en annen start på ferien enn å reise raskt. Å sykle, ta toget eller kjøre flere sammen er gode alternativer! Legg gjerne inn litt ekstra tid før og etter, siden det oppe i nord og i Arktis er et vær som av og til kan endre planene dine… Eventuell overnatting før og etter turen må ordnes på egenhånd. Er du i tvil om hvor du skal bo gir vi deg gjerne noen anbefalinger.
Reise Longyearbyen
Turen starter og ender opp på Svalbard. Til Svalbard er det noen få som ror, noen flere seiler, men de aller fleste flyr. Norwegian og SAS flyr til Longyearbyen.
Reise Island
Til og fra Island går det mange ulike ruter. Det går blant annet ferge til/fra Danmark via Færøyene. Ellers er det mange daglige avganger med fly til/fra Reykjavik til resten av Norden, Europa og Amerika. Internt på Island er det greit å komme seg rundt med buss, innenlandsflyvninger eller leiebil.
Sikkerhet og risiko - generelt
Vi tar sikkerhet på største alvor og på våre turer trener vi på håndtering av ulike situasjoner som kan oppstå på havet. Om bord i båt og på tur må alle vite hva de skal gjøre i potensielt farlige situasjoner, så å bygge din kompetanse på hvordan å håndtere kritiske situasjoner er viktig for at du skal være deltaker om bord og ikke bare passasjer. Det er også derfor våre turer er for seilkurs å regne, du læres opp til å utgjøre mannskapet ombord. Ta gjerne kontakt med oss for en prat om sikkerhet og risiko på våre turer.
Sikkerhet og risiko - ekspedisjon
På våre ekspedisjonsturer krysser vi havstrekk over flere dager, og/eller seiler vi inn i områder langt fra folk og med ekstra risikomomenter, som sjøis og dårligere sjøkart. Dette er ekstra risikofaktorer, som vi håndterer ved å ha ekstra fokus på de situasjonene vi kan komme opp i blant alle våre mannskaper som seiler denne typen turer. Vi seiler i disse områdene kun i de mest optimale sesongene; og benytter oss av større og svært solide båter, som både er utstyrt og dimensjonert for å takle denne typen ekspedisjonsturer og farvann svært godt. Vi er helt klare på at seiling er den tryggeste og mest tilgjengelige måten å besøke disse svært utilgjengelige plassene. Imidlertid innebærer all seiling generelt, og særlig seiling i arktiske strøk og over åpent hav, en viss risiko som du må være klar over og villig til å ta. Ta gjerne kontakt med oss for en prat og veiledning om risiko.
Nivå på turen
Dette er en både en seilekspedisjon hvor vi skal krysse havstrekk over flere døgn, i tillegg til en ekspedisjon for å bestige Beerenberg. En utrolig flott og spesiell opplevelse, men som krever noe tidligere erfaring med denne typen lange og mer utfordrende fjellturer og en grei fysisk form! Det mest utfordrende med turen til Beerenberg er lengden på turen og nok utholdenhet, men vi anbefaler likevel at har noe tidligere erfaring fjellturer som går over bre hvor en går i taulag.
Du trenger ikke å ha seilt før for å være med ombord, og vi har både med folk som aldri har seilt før og erfarne seilere. Er du nybegynner så ønsker vi å gjøre deg til sjømann/kvinn så fort som mulig, og er du erfaren får du raskt ansvar og større utfordringer. Vi er tilsammen også godt med mannskap ombord hver båt, og deler inn i vaktlag slik at vi lærer av og får utfordret og hjulpet hverandre.
Båtene vi seiler på våre ekspedisjoner er store, robuste og ligger godt i sjøen. Været styrer vi likevel ikke over, og vi må være forberedt på vind og sjø som vi møter utaskjærs. Fra laber bris til seiling i hardt vær med flere meter store bølger, og nærheten til naturkreftene på en slik ekspedisjon er noe de fleste opplever som svært unikt og givende!
Utstyr/pakking
På denne ekspedisjonen stiller vi med fellesutstyr, både for basecamp og nødvendig breutstyr. Det vil si telt og kokeutstyr for leiroppholdet, samt tau, slynger, prutziker, sikrings- og redningsutstyr for brekryssingen opp mot toppen. Alle må selv stille med standard turutstyr som inkluderer sovepose/liggeunderlag, i tillegg til personlig breutstyr; stegjern, isøks, hjelm og klatresele. Nødvendig personlig breutstyr kan leies via våre samarbeidspartnere, ta kontakt om det er aktuelt.
Ellers så finnes det, som med alle aktiviteter, masse spesialutstyr og klær for seiling. Har du ikke noe av dette kommer du veldig langt med vanlig tur-/fjellutstyr. Vi ønsker ikke å oppfordre til at du kjøper masse nytt utstyr for å være med på tur med oss, bruk det du har, lån det du trenger av en venn, finn ting brukt og kjøp kvalitet som varer om du må investere i nytt utstyr! Det du trenger er noe vann- og vindtett ytterst, og lagvis med klær under. Et par høyere gummistøvler for ilandstigning fra jolla er veldig greit å ha, i tillegg til innesko å ha under dekk. Ute på storhavet og i Arktis er det kaldt selv på sommeren, så ta med både badetøy og godt med varme klær. I god tid før avreise sender vi deg en detaljert anbefalt pakkeliste for turen.
Mat og matlaging
På våre turer blir du del av mannskapet ombord og får ta del i alle oppgaver for driften av båten. Dette inkluderer matlagingen, og såfremt du ikke er på en tur med kokk går dette på rundgang blant deltakerne. Skippere og guider bistår så mye de kan underveis. I forkant av turen setter vi opp en meny og handler inn det som trengs. Vi bruker mye tid på å lage gode menyer med sunn og passe avansert mat. Si ifra hvis du har allergier eller preferanser i registrerings-skjemaet, så tar vi hensyn til det så godt vi klarer.
Våre forventninger til deg
Vi ønsker at du tar del i rutinene på seilbåten, om det er å seile, legge til kai, navigere, holde utkikk etter hval og isfjell, vaske opp, lage mat, ta en ryddeøkt eller bidra på andre måter. Vi deler alle opp i vaktlag på starten av turen og har et vaktskjema hvor vi bytter på vaktene gjennom døgnet. Du vil gå 4 timer på og 8 timer av, og ha nattevakt to netter også en natt fri. Våre turer krever litt av deltakerne - hver og en må være åpen for å bidra og gi av, og by litt på seg selv. Vi har mange forskjellige mennesker med oss på tur, og de fleste går veldig godt overens. Vår erfaring er at det å gjøre ting sammen med andre, og ikke minst med nye mennesker og forskjellige personligheter enn man kanskje er vant med, er det som skaper de beste, mest interessante og minneverdige historiene:)
Livet ombord og overnatting
Livet ombord i seilbåt er sosialt og trivelig, men kan for noen oppleves som ganske intimt, noe det er viktig å være forberedt på. På våre turer deltar alle i driften av seilbåten og alle regnes som mannskap. Vi vil gjerne bli godt kjent med deg og håper at du blir godt kjent med alle andre på seilbåten så fort som mulig. Det krever en viss tålmodighet, raushet og et åpent sinn for å trives i et slikt fellesskap, men gevinsten av nye bekjentskaper og helt rå naturopplevelser veier opp for det meste, så fort man blir komfortabel med livet på sjøen.
Overnatting på båten er en del av moroa. Innkvartering er i dobbeltlugarer, hvor noen har dobbeltseng og noen har køyeseng-løsning. Båt- og lugarfordeling kan være litt av en kabal, men vi mener selv vi er blitt ganske gode på det. Si ifra til oss hvis du har ønsker eller reservasjoner.
På båten har vi mye varme og mye god mat, men ikke bøttevis med vann. Vi lærer å ikke sløse med ferskvannet, og det vil dermed heller ikke være mulig å dusje hver dag. Men morgenbad er gratis og alltid tilgjengelig, hele året.
Hva slags folk er med på tur - og hvor mange er vi ombord?
Mange reiser alene, noen reiser som par, noen reiser som en vennegjeng. Fellesnevneren for alle er at dette er åpne, morsomme og engasjerte mennesker du blir venner med nesten uansett. Det å dele storslåtte opplevelser i naturen skaper sterke bånd! Mange lurer på alderssammensetningen på våre turer, men det er ikke så viktig for oss. Det spiller ingen rolle om du er ung eller gammel så lenge du vil være med på tur og har tenkt å gjøre ditt for at du selv og resten av mannskapet skal få en god turopplevelse. De er nok flest personer mellom 25-55 med oss på tur. Antall deltagere varierer fra tur til tur, men vi er stort sett 6-11 personer med på disse turene.
Miljø og bærekraft
Både seiling og toppturer er miljøvennlige aktiviteter og vi seiler så mye som vi kan og bruker motor så lite som vi kan. Vi oppfordrer mannskap og deltagere til å reise så miljøvennlig som mulig, og vi benytter lokale råvarer og ressurser så langt det lar seg gjøre. Vi har også egne turer der vi plukker søppel og rydder strender.
Litt filosofisk pleier vi å si at seiling er en øvelse i bærekraft; vi beveger oss med vinden og vi har begrensninger på ting som vann, diesel, strøm og mat. For å gjennomføre en bærekraftig reise kreves kunnskap, tålmodighet, smidighet og hardt arbeid. Det samme kan sies om mye annet som man prøver å gjøre på en bærekraftig måte.
Spesielle betingelser
Betingelser når det kommer til bestigningen av Beerenberg: Vi tar forbehold om skader/vær/andre forhold som ikke tillater oss å gjennomføre turen, vi tar sikkerheten veldig alvorlig. Deltagelse på eget ansvar. Betaling for tur refunderes ikke som følge av uforutsette hendelser, skader/vær eller andre forhold. Men vi har neten en hel uke til rådighet på vulkanøya og skal leke i et område rikt på natur og muligheter for alternative aktiviteter.