24. april - 2. mai 2024
9 dager
Velkommen ombord for en helt spesiell turopplevelse! Vi inviterer til en eksklusiv reise fra fastlands-Norge til Svalbard - med seilbåt! På denne turen vil du få muligheten til å ankomme Svalbard på en måte som få har gjort før deg. Med seilbåten som transportmiddel kommer vi tett på naturkreftene over Barentshavet, og vi kommer tett på naturen og dyrelivet de siste dagene langs kysten av Spitsbergen opp til Longyearbyen. Vi skal få vind i seilene, saltvann i håret og oppleve masse underveis!
Turen er på totalt 600 nautiske mil. Kryssingen av Barentshavet er en fantastisk opplevelse, og vi seiler gjennom den lyse polarnatten på vår vei mot målet. I det vi forlater fastlandet for godt har vi kun hav foran oss inntil vi kommer til Bjørnøya, som er litt over halvveis. I det vi når sydspissen på Svalbard blir vi møtt av den typiske Svalbard-naturen med sine ikoniske fjell, dype fjorder og isbreer. Vi seiler innom noen av fjordene her på Sør-Vest Spitsbergen; Hornsund eller Bellsund, der isbreer møtes og kalver i sjøen. Et spektakulært skue! Har vi nok tid seiler vi også innom den russiske bosetningen Barentsburg, før vi ankommer Longyearbyen.
Det er ikke hvilken som helst seilbåt vi bruker på denne turen, men vår 70 fots store ekspedisjonsbåt Valiente. Hun er en svært stødig og komfortabel båt bygget i stål for seiling i arktiske farvann. Båten er rikelig utstyrt og har store utearealer, og et styrhus og salong med 360 graders utsyn. For bilder og mer info om Valiente se link her.
Vår skipper og co-skipper ombord vil inkludere alle i seilingen underveis. Ved turstart deler vi alle ombord inn i vaktlag. Og om vi har mange nok påmeldt opererer med en vaktrotasjon hvor du som medseiler og deltaker vil ha 4 timer på vakt og 8 timer av. Vi roterer på vaktene blant vaktlagene, slik at en jevnt over har to netter med nattevakter, også en natt uten nattevakter. Likevel er det ofte nattevaktene i den lyse polarnatten med kun vind og bølgeskvulp å høre, som skaper de flotteste minnene! Så når vi kommer til Bjørnøya og til Svalbard tilpasser vi dette best mulig til å kunne gjøre krumspring og oppdage på land.
Enten du ønsker nye seilopplevelser, eller lære mer om seiling og havkryssing med stor båt så er dette en ypperlig arena og anledning! Seilingen kommer i tillegg til opplevelsene underveis noe som gjør dette til en stor naturopplevelse!
Denne turen går av stabelen i månedsskiftet april-mai, og på denne tiden av året kan vi få en del vær og vind ute i Barentshavet. Båten Valiente er imidlertid en særdeles sjøsterk båt som tåler det aller meste, og som vi er helt trygge på for en tur over havet også på våren. Så spørsmålet underveis blir heller om mannskapet klarer å holde seg på rett kjøl? :)
Vil du se en kort forfriskende film Kryssing av Barentshavet til Svalbard med Valiente i 2018, så finner du den på link her.
Arktis er et sårbart område under press fra mennesker og klima. I SeilNorge er vi opptatt av å ta vare på miljøet i størst mulig grad og vi mener at små båter med få mennesker og lite forurensing og avfall, er mye mindre skadelig for miljø, klima og lokalt dyreliv, enn større båter og cruiseskip. Vi prøver også å rydde søppel på stedene vi besøker, i stedet for å legge igjen noe. På Svalbard følger vi AECOs retningslinjer for møte med dyreliv, strandrydding, kulturminneplasser og for besøkende og operatører i arktis. Mer om AECOs retningslinjer kan du lese her.
“
Turen var helt rå! En mektig opplevelse langt til nord jeg aldri kommer til å glemme. Utrolig kjekt å få være med å gjøre ting jeg ikke kan - takk for tilliten. Og gåturen over Bjørnøya var høydepunktet for meg. Landskapet og fuglelivet var helt spesielt.
Pernille Arnet
Dag 1: Avgang fra Tromsø
Vi møtes om bord i båten på kaia i Tromsø sentrum kl. 14:00. Her vil du få møte de andre deltakerne, vi starter med å bli kjent med vårt nye hjem for de kommende dagene, og fyller opp båten med nødvendig proviant og utstyr for ferden. Livet ombord krever samarbeid, og før avreise har vi en brief om sikkerhet, plan for turen, værmelding og hvordan båten fungerer. Deretter kaster vi loss med kurs ut Grøtsundet, og på veien nordover får vi panoramautsikt over de mektige Lyngs-alpene. Før vi kommer ut i rom sjø øver vi på mann-over-bord, slag og jibb, samt andre manøvrer. På denne tiden av året er nettene blitt lyse, og hvis forholdene er gode går vi rett ut i åpent farvann med kurs mot Bjørnøya.
Dag 2-4: Mellom fiskebåter og oljerigger mot Bjørnøya
Første etappe over Barentshavet er passelig trafikkert, og vi møter sikkert en fiskebåt eller fem på veien. Det tar ca. to døgn fra vi forlater fastlandet til vi ser land på Bjørnøya, selvfølgelig avhengig av vind og sjø. Avstanden er omtrent 220 nautiske mil, og det er en stor strekning på åpent hav, men med rikt dyreliv under havoverflaten. Vi håper på å se hval på veien, kanskje ha delfiner som følger båten, og fuglene er med oss hele tiden. Utover tredje dagen vil vi begynne å høre musikk fra fuglekoloniene på sørspissen av Bjørnøya.
Dag 5: Bjørnøya; tåkelandet midt i havet
Det er årlig rundt 300 dager med tåke på Bjørnøya, så øya er ikke alltid så lett å få øye på. Hverken for de som kommer til sjøs eller de som flyr over. Så det blir spennende når vi nærmer oss. Hvis forholdene tillater det går vi i land, og vi vil uansett prøve å fange Barents-torsk på våre hemmelige fiskeplasser rundt øya. Vi finner stort sett uansett en greit nok beskyttet havn for de rådene vindforholdene en plass rundt øya, så vi ihvertfall får oss en hvil på anker.
Dag 6-7: Fra Bjørnøya til Sørkapp
Strekningen fra Bjørnøya til Sørkapp på Spitsbergen er litt kortere enn etappen fra fastlandet til Bjørnøya, og nord for Bjørnøya har vi få andre fartøy i sikte før vi ankommer Longyearbyen. Vi bruker omlag ett døgn til Sørkapp fortsetter videre nordover langs kysten rundt et halvt døgn til. Så kommer vi til inngangen av Bellsund: Her skjærer både Van Mijenfjorden og Van Keulenfjorden seg inn i landet. Med de karakteristiske lagdelte Svalbard-fjellene som splittes av isbreen som kalver i havet. Vi finner her en godt beskytta og ikke minst isfri ankringsplass en gang utover natta, for en velfortjent hvil!
Dag 8: På land på Svalbard!
Vi planlegger å finne en plass i Bellsund hvor vi går vi i land og strekker på beina. Mest sannsynlig finner vi nok brensel til å lage et bål på stranden for frokost, og kanskje tar vi sikte mot en liten fjelltur til en av de nærliggende toppene?! Fra Bellsund er det en liten dagsseilas videre til Isfjorden, hvor vi passerer Isfjord Radio på Kapp Linnè. Radiostasjonen som var Svalbardsamfunnets eneste kontakt med omverdnen før i tiden, som i dag er et attraktivt overnattingssted. Vel inne i Isfjorden får vi forhåpentligvis tid til et stopp i den russiske gruvebyen Barentsburg; et spesielt sted med en helt egen rytme og stemning.
Dag 9: Avmønstring i Longyearbyen.
Vi kaster loss fra Barentsburg veldig tidlig denne morgenen, og ankommer Longyearbyen like etter frokost. Vi rydder og vasker oss ut av båten, pakker sakene våre og mønstrer av innen kl. 10.00. Vi oppfordrer alle til å bli værende i allefall til neste dag med overnatting på land, så vi kan møtes til en avslutningsmiddag på land i Longyearbyen denne siste kvelden. Takk for turen!
I Longyearbyen
Vi anbefaler alle som er med oss på tur fra/til Longyearbyen om å ta en ekstra dag eller to her før du reiser hjem/før turen starter. Dette er en spennende plass og et trivelig lite lokalsamfunn mitt i den rå arktiske naturen, med gode muligheter for morsomme aktiviteter eller kulinariske opplevelser. Alltid lurt å legge inn litt ro i forkant og etterkant av en slik tur, for å la inntrykkene synke og se litt hva som skjer.
Programmet
Programmet bør sees på som et utgangspunkt som vi tilpasser etter vær og forhold. Det er jo noe av det flotteste med å være på seiltur, at det er været som bestemmer! Vi forbeholder oss også retten til å stadig forbedre turprogrammet til det bedre. Og med oss underveis har vi alltid lettbåt til strandhugg og små ekspedisjoner, vi har fiskeutstyr til torsken, og turutstyr til bål og fotturer - vi er klare for eventyr! Er du?
Inkludert
Ikke inkludert
Depositum og betaling
Du betaler kun depositum (kr 6000,-) ved påmelding, resten av betalingen forfaller 60 dager før turstart.
Reise generelt
Hvis du har tid, så oppfordrer vi alltid til å reise så miljøvennlig som mulig. Noen ganger må vi fly, men ikke alltid. Å reise langsomt gir også en annen start på ferien enn å reise raskt. Å sykle, ta toget eller kjøre flere sammen er gode alternativer! Legg gjerne inn litt ekstra tid før og etter, siden det oppe i nord og i Arktis er et vær som av og til kan endre planene dine… Eventuell overnatting før og etter turen må ordnes på egenhånd. Er du i tvil om hvor du skal bo gir vi deg gjerne noen anbefalinger.
Reise Tromsø
Til og fra Tromsø er fly det raskeste hvis du skal til Sør-Norge, sjekk ut SAS, Norwegian eller Flyr. Dersom du har tid til å reise sakte så er det likevel noe vi heller anbefaler! Hurtigruten til/fra Bodø og toget derfra er en flott reise i seg selv!
Reise Longyearbyen
Noen svært få ror til Svalbard, noen flere seiler, men de fleste flyr. Norwegian og SAS flyr til Longyearbyen.
Sikkerhet og risiko - generelt
Vi tar sikkerhet på største alvor og på våre turer trener vi på håndtering av ulike situasjoner som kan oppstå på havet. Om bord i båt og på tur må alle vite hva de skal gjøre i potensielt farlige situasjoner, så å bygge din kompetanse på hvordan å håndtere kritiske situasjoner er viktig for at du skal være deltaker om bord og ikke bare passasjer. Det er også derfor våre turer er for seilkurs å regne, du læres opp til å utgjøre mannskapet ombord. Ta gjerne kontakt med oss for en prat om sikkerhet og risiko på våre turer.
Sikkerhet og risiko - ekspedisjon
På våre ekspedisjonsturer krysser vi havstrekk over flere dager, og vi seiler vi inn i områder langt fra folk og med ekstra risikomomenter, som sjøis og dårlige sjøkart. Dette er ekstra risikofaktorer, håndterer vi ved å ha ekstra fokus på de situasjonene vi kan komme opp i blant alle våre mannskaper som seiler denne typen turer. Vi seiler i disse områdene kun i de mest optimale sesongene; og benytter oss av større og svært solide båter, som både er utstyrt og dimensjonert for å takle denne typen ekspedisjonsturer og farvann svært godt. Vi er helt klare på at seiling er den tryggeste og mest tilgjengelige måten å besøke disse svært utilgjengelige plassene. Imidlertid innebærer all seiling generelt, og særlig seiling i arktiske strøk og over åpent hav, en viss risiko som du må være klar over og villig til å ta. Ta gjerne kontakt med oss for en prat og veiledning om risiko.
Nivå på turen
Dette er en seilekspedisjon hvor vi skal krysse en eller flere havstrekk over flere døgn. En utrolig flott og spesiell opplevelse! Du trenger ikke å ha seilt før for å være med ombord, og vi har både med folk som aldri har seilt før og erfarne seilere. Er du nybegynner så ønsker vi å gjøre deg til sjømann/kvinn så fort som mulig, og er du erfaren får du raskt ansvar og større utfordringer. Vi er tilsammen også godt med mannskap ombord hver båt, og deler inn i vaktlag slik at vi lærer av og får utfordret og hjulpet hverandre.
Båtene vi seiler på våre ekspedisjoner er store, robuste og ligger godt i sjøen. Været styrer vi likevel ikke over, og vi må være forberedt på vind og sjø som vi møter utaskjærs. Fra laber bris til seiling i hardt vær med flere meter store bølger, og nærheten til naturkreftene på en slik ekspedisjon er noe de fleste opplever som svært unikt og givende!
Utstyr/pakking
Det finnes, som med alle aktiviteter, masse spesialutstyr og klær for seiling. Har du ikke noe av dette kommer du veldig langt med vanlig tur-/fjellutstyr. Vi ønsker ikke å oppfordre til at du kjøper masse nytt utstyr for å være med på tur med oss, bruk det du har, lån det du trenger av en venn, finn ting brukt og kjøp kvalitet som varer om du må investere i nytt utstyr! Det du trenger er noe vann- og vindtett ytterst, og lagvis med klær under. En del jakker er kanskje ikke vanntette “nok”, og ikke så gode på saltvann, så du kan vurdere feks en Oljehyre til å ta på ytterst på de våteste dagene. Et par høyere gummistøvler for ilandstigning fra jolla er veldig greit å ha, i tillegg til innesko å ha under dekk. Ute på storhavet og i Arktis er det kaldt selv på sommeren, så ta med både badetøy og godt med varme klær. I god tid før avreise sender vi deg en detaljert anbefalt pakkeliste for turen.
Mat og matlaging
På våre turer blir du del av mannskapet ombord og får ta del i alle oppgaver for driften av båten. Dette inkluderer matlagingen, og såfremt du ikke er på en tur med kokk går dette på rundgang blant deltakerne. Skippere og guider bistår så mye de kan underveis. I forkant av turen setter vi opp en meny og handler inn det som trengs. Vi bruker mye tid på å lage gode menyer med sunn og passe avansert mat. Si ifra hvis du har allergier eller preferanser i registrerings-skjemaet, så tar vi hensyn til det så godt vi klarer.
Våre forventninger til deg
Vi ønsker at du tar del i rutinene på seilbåten, om det er å seile, legge til kai, navigere, holde utkikk etter hval og isfjell, vaske opp, lage mat, ta en ryddeøkt eller bidra på andre måter. Vi deler alle opp i vaktlag på starten av turen og har et vaktskjema hvor vi bytter på vaktene gjennom døgnet. Du vil gå 4 timer på og 8 timer av, og ha nattevakt to netter også en natt fri. Våre turer krever litt av deltakerne - hver og en må være åpen for å bidra og gi av, og by litt på seg selv. Vi har mange forskjellige mennesker med oss på tur, og de fleste går veldig godt overens. Vår erfaring er at det å gjøre ting sammen med andre, og ikke minst med nye mennesker og forskjellige personligheter enn man kanskje er vant med, er det som skaper de beste, mest interessante og minneverdige historiene:)
Livet ombord og overnatting
Livet ombord i seilbåt er sosialt og trivelig, men kan for noen oppleves som ganske intimt, noe det er viktig å være forberedt på. På våre turer deltar alle i driften av seilbåten og alle regnes som mannskap. Vi vil gjerne bli godt kjent med deg og håper at du blir godt kjent med alle andre på seilbåten så fort som mulig. Det krever en viss tålmodighet, raushet og et åpent sinn for å trives i et slikt fellesskap, men gevinsten av nye bekjentskaper og helt rå naturopplevelser veier opp for det meste, så fort man blir komfortabel med livet på sjøen.
Overnatting på båten er en del av moroa. Innkvartering er i dobbeltlugarer, hvor noen har dobbeltseng og noen har køyeseng-løsning. Båt- og lugarfordeling kan være litt av en kabal, men vi mener selv vi er blitt ganske gode på det. Si ifra til oss hvis du har ønsker eller reservasjoner.
På båten har vi mye varme og mye god mat, men ikke bøttevis med vann. Vi lærer å ikke sløse med ferskvannet, og det vil dermed heller ikke være mulig å dusje hver dag. Men morgenbad er gratis og alltid tilgjengelig, hele året.
Hva slags folk er med på tur - og hvor mange er vi ombord?
Mange reiser alene, noen reiser som par, noen reiser som en vennegjeng. Fellesnevneren for alle er at dette er åpne, morsomme og engasjerte mennesker du blir venner med nesten uansett. Det å dele storslåtte opplevelser i naturen skaper sterke bånd! Mange lurer på alderssammensetningen på våre turer, men det er ikke så viktig for oss. Det spiller ingen rolle om du er ung eller gammel så lenge du vil være med på tur og har tenkt å gjøre ditt for at du selv og resten av mannskapet skal få en god turopplevelse. De er nok flest personer mellom 25-55 med oss på tur. Antall deltagere varierer fra tur til tur, men vi er stort sett 6-11 personer med på disse turene.
Miljø og bærekraft
Både seiling og toppturer er miljøvennlige aktiviteter og vi seiler så mye som vi kan og bruker motor så lite som vi kan. Vi oppfordrer mannskap og deltagere til å reise så miljøvennlig som mulig, og vi benytter lokale råvarer og ressurser så langt det lar seg gjøre. Vi har også egne turer der vi plukker søppel og rydder strender.
Litt filosofisk pleier vi å si at seiling er en øvelse i bærekraft; vi beveger oss med vinden og vi har begrensninger på ting som vann, diesel, strøm og mat. For å gjennomføre en bærekraftig reise kreves kunnskap, tålmodighet, smidighet og hardt arbeid. Det samme kan sies om mye annet som man prøver å gjøre på en bærekraftig måte.